Przekładnie pasowe znajdują zastosowanie zarówno w halach produkcyjnych, gdzie stanowią element taśmociągu, jak i w różnego rodzaju napędach stosowanych m.in. w maszynach rolniczych, a nawet w pralce automatycznej. Służą do przenoszenia mocy na daną odległość. Każda przekładnia musi składać się z pasa umieszczonego na co najmniej dwóch kołach pasowych – czynnym i biernym. W zależności od potrzeb wybiera się jeden z czterech rodzajów przekładni pasowych – z pasami płaskimi, zębatymi, klinowymi lub wielorowkowymi.
Pasy płaskie stosowane są przede wszystkim do przenoszenia mocy na znaczne odległości. Wykonywane są z mocnych materiałów takich jak poliester czy poliamid, dzięki czemu znalazły zastosowanie na liniach produkcyjnych. Koło pasowe płaskie ma baryłkowaty kształt, przez co pas nie zsuwa się z koła. Jeśli natomiast od dalekiego zasięgu ważniejsze jest utrzymanie stabilności pasów, częściej stosuje się pasy zębate. Takie pasy idealnie dopasowują się do powierzchni koła zębatego, co pozwala na ograniczenie ślizgania się pasa.
Jednymi z najciekawszych oraz coraz częściej wykorzystywanych rodzajów przekładni pasowych są te z pasami klinowymi, jak również wielorowkowymi (nazywanymi także wieloklinowymi). Przekładnia pasowa wykorzystująca pasy klinowe jest bardzo wytrzymała, a w dodatku odporna na szkodliwe działanie różnych substancji, np. olejów. Niestraszne są jej też wahania temperatur – radzi sobie zarówno z temperaturą -55°C, jak i 70°C. Z tego powodu coraz częściej wykorzystuje się ją podczas budowy maszyn.